דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


רקטות וטילים עלינו יישובי הדרום!!! 

מאת    [ 28/08/2011 ]

מילים במאמר: 1007   [ נצפה 1881 פעמים ]

להורים המודאגים:כמה עצות להתמודדות עם פחד הילדים המטילים.

במסגרת ההתנדבות השבועית שלי, קיבלתי הרבה מאוד שיחות מהורים מודאגים מאזור הדרום.

הילד/ה שלי לא מוכן לצאת מהממ"ד, הוא רוצה לישון שם בלילה, במהלך כל היום את כל הפעילויות עושה בתוך הממ"ד או קרוב מאוד לשם... מה עושים? לקחת אותו לטיפול? שואל ההורה בדאגה.

הורים יקרים, המילים הבאות מופנות אליכם!

כל מה שקורה עכשיו לילדכם, הפחד מהאזעקות והטילים הינו נורמלי לחלוטין במצב שנקלענו אליו. ירי רקטות וטילים מביא את הגוף האנושי למצב של תגובה הישרדותית, הגוררת אחריה מערך שלם של סימפטומים גופניים ומנטליים:

  ·           קושי לנשום, קושי להירדם, דופק מואץ  ,   תחושה של בחילה, חוסר תיאבון...

·           פחד לצאת החוצה, או פחד להישאר לבד בבית... חלומות קשים ומפחידים ועוד

כל אלו הם תגובות גוף אוטומטיות שקשורות לתגובות הישרדותיות, אופייניות בכל מצבי משבר. הסימפטומים הללו מסמלים את הקשיים של הגוף האורגני לחזור לשגרה שהופרה ברגע, וגם לבקש עזרה מהסביבה, הגוף לבדו עכשיו מתקשה להתמודד הוא מבקש שנתגייס לעזרתו. הוא זקוק להרגעה ותחושת בטחון.

ישנו מסר אחד ועיקרי שאנו רוצים לחלוק עם הילדים: " זה בסדר לפחוד, זה בסדר לבכות, בסדר להיות עצוב או מודאג ...!

אם הילדים אוגרים רגשות אלה ואחרים, ואינם מצליחים לקבל הזדמנות לבטאם הם ימשיכו לסבול ללא אפשרות לשחרר אותם. הרגשות, על כל מגוון הקשת שלהם הינם חלק חשוב של עצמנו. לעיתים הרגשות אף הופכים לבכי חזק וקורע לב, לעיתים בעיטות, מכות, צרחות או כשהן נדחסות פנימה, הילד נסוג ונאחז בשמיכה או בחפצים מוכרים אחרים המאפשרים לו סוג של תחושת בטחון.

אני שומעת שוב ושוב את פעולות השכנוע הרבות שנעשות כדי ל"עזור לילד שלא יפחד". ברור שאנו עושים זאת כי לנו עצמנו לא קל להיות במצבים בהם מתקיים ביטוי של רגשות כמו פחד, עצב, בכי או כעס. אנו רוצים מיד לראות את הילדים חוזרים לשגרה, לראות אותם שמחים ומאושרים כמו קודם וכמה שיותר מהר. ואז ההורים אומרים, "אני מסביר לו בהגיון ש... אני מבטיח לו שמיד אעיר אותו, שמיד נרוץ לממ"ד וזה לוקח רק X    שניות..." הורים יקרים בזמן זה של פחד וחרדה ההיגיון מתקשה לעבוד.

בטכניקת ההתמקדות הדרך היעילה והעוצמתית ביותר לעזור לילדים היא:

1.        לתת להם תשומת לב ממוקדת ומלאה ללא הפרעה.

2.        להיות קרובים לילד באופן פיזי (לעיתים לשים יד על הכתף) מבלי לנסות לשכנע אותם להפסיק את התנהגותם.

3.       להקשיב להם הקשבה ייחודית, עם תשומת לב ספציפית לחוויית הגוף בזמן הפחד. ולבקש שיספרו לנו על תחושותיהם בזמן השיחה.

נוכל לומר למשל: "אתה שם לב שיש שם פחד..." כדאי להצביע לעבר הגוף. או "משהו שם..., חלק ממך שם, מרגיש פחד עכשיו..." בדגש על חלק ממך.

כשאנו מדגישים עבור הילד שיש מקום עכשיו שמרגיש פחד, אנו  יוצרים הפרדה בינו לבין הפחד שהוא חווה. אנו עוזרים לו לחוות את עובדת היותו ישות נפרדת מרגשותיו וחוויותיו, כדי שאלו לא יציפו אותו.

4.       ונמשיך בשיחה ונאמר: "אתה רוצה לספר לי עוד על זה?" זו הזדמנות לפתוח בפניו את האופציה של להמשיך לספר (אל תדאגו גם אם לא יעשה כך מיד). המטרה שלנו כהורים היא לתת במה ולאפשר לילדים לדבר ולהביא לביטוי את רגשותיהם.

5.       ואם הוא יענה נוכל להמשיך בכוון של
"כמה גדול הפחד שם עכשיו?" ענק, גדול, בינוני או קטן...
ו"איפה אתה מרגיש את זה בגוף?"
ו"כמו מה זה מרגיש שם, הפחד הזה?"

6.       ונציע ונאפשר לילד לצייר אותו, לפסל אותו ...

בתגובות אלו ניתנת אפשרות לילד לחוש שיש מבוגר שמקשיב לו. לא פוסל את הפחד, לא מבקר את הילד ולא דורש ממנו מאום... הם ביחד שמים לב שהנה התעורר שם משהו וזה בסדר לחוש פחד, זו אחת מתכונות היסוד של כל בן אנוש. פחד הוא רגש לגיטימי, כולנו פוחדים. החשוב הוא לא להכחיש אותו, לא להתעלם ממנו  וגם לא להזדהות איתו.

אנו ההורים מהווים עבור הילדים "מודל להתמודדות במצבי משבר". מוטל עלינו תפקיד חשוב עכשיו, עלינו לווסת את הפחדים שלנו כהורים ובקול מרגיע במידת האפשר ניתן לגיטימציה לכל תגובות הגוף של הילדים.

יחד עם כל הנאמר פה ברור שאם דפוסי התנהגות קיצוניים ימשכו לאורך זמן ואיננו רואים כל הטבה, מומלץ לחזור ולהתייעץ עם מומחים.

לסיכום: דרך הקשבה ודיאלוג אנו משתפים פעולה עם תגובות הגוף החווה, כדי שהוא יוכל להתחבר שוב למאגר הכוחות המרפאים שמצוי בו. התמקדות מלמדת אותנו להיות עם הסימפטומים שנחווים, במקום להלחם בהם, להכיר בקיומם. להיות בהקשבה ייחודית לכל מה שקורה בלי שיפוטיות וביקורת.

 

למאמר נוסף בנושא הקליקו- http://www.focusing.co.il/articles.asp?id=32&id1=10  

תוכלו להאזין לראיון ברדיו  קול הנגב בתקופת עוטף עזה - באתר עלינו

   לפורום - http://www.focusing.co.il/forum.asp  

לפרטים / שאלות / לפניה לטיפול : 052-4680055

הכותבת: בלהה פרולינגר- פסיכותירפיסטית בעבודה עם טראומה, בטכניקת ההתמקדות

בלהה פרולינגר(M.A) וד"ר עצמאות פרלשטיין- המרכז הישראלי להתמקדות, Focusing גבעת חן(ליד רעננה)


המרכז הראשון בארץ שכל עיסוקו הנחלת טכניקת ההתמקדות כשפה וכלי עזר להתמודדות בחיי היומיום, בעיקר במצבי מצוקה ומשבר. במרכז טיפולים פרטניים וקורסים וסדנאות למטפלים ולקהל הרחב. www.focusing.co.il


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשיבות היוגה לאיזון אורח חיים יושבני  -  מאת: מיכל פן מומחה
היתרונות של עיצוב בית בצורת L -  מאת: פיטר קלייזמר מומחה
לגלות, לטפח, להצליח: חשיבות מימוש פוטנציאל הכישרון לילדים עם צרכים מיוחדים -  מאת: עמית קניגשטיין מומחה
המדריך לניהול כלכלת משק בית עם טיפים ועצות לניהול תקציב -  מאת: נדב טל מומחה
חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים.. תחשבו שוב -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב